Huoltajan osallisuus
Aamun tulotilanne on merkittävä huoltajan osallisuuden todentumisen hetki päivän vasupolulla.
Henkilöstön aito ja lämmin kohtaaminen sekä kuulumisten kysely on aamulla keskeistä. Sen lisäksi tarvitaan tarkoituksenmukaista ja oikea-aikaista tietoa, että huoltaja voi onnistua omassa roolissaan. Tieto-osallisuuden lisääminen eteistiloihin esim. perinteisen infotaulun avulla on usein toimiva ratkaisu. Siihen voi koota ryhmää koskevan yleisen tiedon, jolloin aamukohtaamisessa voidaan keskittyä olennaiseen.
Onko teidän eteisessä tarkoituksenmukainen, ajantasainen ja oikeassa paikassa oleva infotaulu?
Onko se esitelty kaikille huoltajille sisältöineen ja käyttötarkoituksineen? Voisiko huoltajilta kysyä minkälaista tietoa sen tulisi sisältää? Entä miten lapsen osallisuus voisi näkyä infotalulun sisällöissä? Miten olisi kuvitettu päivärytmi tai lasten kanssa mietitty "fiilismittari" katseen korkeudella?
Kysyimme Instagramissa @vaka_oi kehittäjäyhteisöltämme myös kokemuksia pulmallisista aamutilanteista lasten huoltajien kanssa.
Vastauksissa nousi esiin esim. seuraavia pulmia:
Aamu perheessä on voinut olla haastava, lasta kiukuttaa ja se heijastuu myös päiväkotiin jäämisessä.
Huoltajan oma haastava tunne siirtyy lapseen.
Huoltajan voi olla haastavaa lähteä ja henkilökunnan tukea tarvitaan.
Huoltaja saattaa ryhtyä komentelemaan muita lapsia.
Huoltaja jää ryhmään esim. aamupalaa syöttämään ja sen koetaan aiheuttavan rauhattomuutta ryhmään.
Huoltaja saattaa jättää lapsen yksin eteiseen tai niin kiireellä, että hyvästeleminen jää
Aamun tilanne voi olla huoltajalla ja työntekijällä kiireinen, eikä kohtaamiseen ja kuulumisten vaihtamiseen jää riittävästi aikaa.
Tärkeää tietoa ei ehditä siirtää tai mietityttämään jääneisiin edellisen päivän asioihin palata
Lapsi tuodaan kipeänä.
Vaatteet jätetään minne sattuu
Yhteys tai luottamus henkilökunnan ja huoltajien välillä on puutteellista
Tärkeintä pulmien ratkaisemisessa on etsiä lapsen kannalta parasta mahdollista ratkaisua yhdessä huoltajan kanssa.
Entäpä, millaisia kokemuksia varhaiskasvatusikäisten lasten huoltajajilla on aamun tulotilanteista varhaiskasvatusyksikössä?
Sen sijaan, että oletamme, kysyimme huoltajilta:
@vaka_oi kehittäjäyhteisössämme 70% (=122 kpl vastauksia yhteensä 174) kertoi olevansa tyytyväisiä tulotilanteeseen. Vanhempien tyytyväisyyden taustalla on aamutilanteiden hoitaminen ammattitaidolla, osaamisella sekä onnistuneella kohtaamisella.
Huoltajien vastauksissa esiintyi esim. seuraavia tyytyväisiä huomioita:
Rauhallinen eteistila ja tunnelma
Rauha istua hetki lapsen kanssa leikissä, sitten henkilökunta ottaa vastuulleen
Tervehtiminen nimellä ja lasta iloisesti puuhiin ohjaten
Ollaan aidosti iloisia lapsen saapumisesta ja otetaan lämmöllä vastaan
Autetaan lasta siirtymään ryhmän arkeen
Lapsen huomiointi yksilöllisesti lapsen tasolla ja kuulumisten kysely
Syli ja aito kohtaaminen mahdollistuu
Jos suru tai hankala jäädä niin sensitiivisyys ja lapselle tärkeän esim. kirjan tuominen
Kysytään miten toivotaan tulossa toimittavan
Ei pitkiä keskusteluja aamuruuhkassa
Tarpeeksi aikuisia paikalla
Eskarilaiselle riittää moikkaamiset ovella
Aikuisella aina aikaa kohdata ja vastaanottaa lapseni
Lapselle sanoitetaan mitä tapahtuu ja rohkaistaan lasta
Sensitiivisyys ja jokaisen perheen yksilöllinen kohtaaminen äärimmäisen tärkeää
Vastaajista 30% (= 52 kpl vastauksia yhteensä 174) koki, että tulotilanne voisi toimia paremmin. Keräsimme heidän ajatuksiaan parannusehdotuksista. Vastauksista huomaamme, että nämä asiat ovat suurelta osin juuri niitä joita tyytyväiset nostavat esiin.
Huoltajien parannusehdotuksia:
Perheelle omaa rauhaa myös eteistoimiin ja "heippojen sanomiseen"
Ystävällisyys, aito päivän tärkein ensimmäinen kohtaaminen
Lapsen huomiointi, sensitiivisyys ja tervehtiminen silmin katsoen lapsen nimellä
Sylihetki aikuiselta ja lapsen ohjaaminen "heippojen sanomiseen"
Henkilöstö ottaa vastuun lapsen ohjaamisesta leikkiin
Aikuisia tarpeeksi paikalle, että oman ryhmän aikuinen olisi vastassa
Leikillinen päivän teemaan johdatteleva juttu olisi huippu
Lapsen tasolle laskeutuminen ja lämmin vastaanotto sanallisesti
Lapselle tärkeää tieto mitä tapahtuu aamussa ja kuka on vastaanottaja on, jos ei lapselle tuttu
Annetaan tilaa myös lapsen ja vanhemman väliselle kommunikaatiolle
Lyhyt kuulumisten kysely tärkeää
Huomaamme, että kyse ei ole mahdottomista huoltajien toiveista vaan yksinkertaisesti siitä, että olemme aidosti kiinnostuneita kohtaamaan, kuulemaan ja olemaan tulevalle lapselle huoltajineen hetken läsnä.