Kotiinlähtö

Lapsen Päivän vasupolku päättyy tärkeään kohtaamiseen huoltajan kanssa kotiinlähdön hetkellä. Varhaiskasvatussuunnitelmassa henkilöstöltä edellytetään lapsen päivittäisten tapahtumien ja kokemusten jakamista huoltajien kanssa. Erityisesti positiiviset ja kannustavat viestit lapsen kehityksestä ja oppimisesta ovat tärkeitä. Yhteiset keskustelut ja havainnot lapsen päivästä luovat pohjan lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ja sen turvaamiselle.

Onhan teidänkin tiimissä pohdittu huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä ja viestinnän merkitystä?

Kysyimme @vaka_oi kehittäjäyhteisöltämme Instagramissa: miten tiimeissä viestitään huoltajille päivittäin lapsikohtaisista asioista?

Tässä vastaukset:

  • hakutilanteessa

  • päivittäin hampurilaispalautteen tavoin hakutilanteessa

  • Daisy-kansiossa (yksikön viestintäjrjestelmä)

  • lapsen päivä - lomakkeella


Kysyimme myös miten tiimi ensisijaisesti viestii huoltajille ryhmän päivästä?

  • 85% kertoo päivästä hakutilanteessa
  • 6% viikkokirjeessä, viikkoviestissä tmv.
  • 2% sometilin kautta
  • 7% muulla tavoin

Pyysimme seuraajiamme tarkentamaan ajatuksiaan ryhmän päivän viestinnästä.

Vastauksissa ilmeni seuraavat ajatukset:

käytössä olevat eri viestintäkanavat:

  • hakutilanne: päivän kulku ja toiminta

  • perjantaisin viikkokirje

  • kuukausikirje

  • päiväkodin sovelluksen kautta esim. info-päikky, PedaNet, TinyApp

  • pedagoginen dokumentointi myös vlokuvia

  • kuukausi sanomat, jossa mennyttä ja tulevaa

  • ryhmäportfolio

  • instagram, facebook

  • kunnan varhaiskasvatuksen ig-tili, joka avaa arkea ja vasun todentumista

  • valokuvia arjesta viikoittain


  • Haasteeksi koettiin viestin perille saaminen, kun eri henkilökunta aamulla vastaanottamassa kuin iltapäivällä hakutilanteessa

 

Seuraavassa vielä yksi Instagram-kyselymme kautta tullut ajatus lapsikohtaisten asioiden viestimisestä:

"Jos lapsesta on jotain huolta yms. isompaa esille otettavaa on sovittu että lapsen kuullen niistä ei puhuta vanhemman kanssa. Meillä soitetaan vanhemmalle kesken päivän tai sovitaan lyhyt keskusteluaika. Samoin on sovittu, ettei lapsen kuullen kerrota vanhemmille "x teki tänään sitä ja tätä" vaan kerrotaan neutraalisti jos jotain ei toivottavaa on käynyt. Myös päiväkodissa tapahtuneet riidat on jo täällä sovittu, eikä niitä tarvitse vatvoa kotona enää erikseen. Perus päivän kuulumiset käydään läpi lapsilistasta, johon kirjattu syömiset, lepääminen, ruokailut hymiöllä sekä lyhyesti kerrotaan pedagogiset asiat. Mitä on tehty ja miten meni pienryhmässä. Jokaisesta lapsesta kerrotaan jotain, ei vaan tokaista "kiva päivä". Se ei kerro huoltajalle mitään. Pyritään myös kertomaan mitä lapsi on leikkinyt ja kenen kanssa"


Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö perustuu aina vuorovaikutukseen ja edellyttää varhaiskasvatuksen henkilöstöltä aloitteellisuutta ja aktiivisuutta. Voimme löytää monenlaisia tapoja yhteistyön mahdollistamiseen ja huoltajien osallisuuden vahvistamiseen.

Entä miten voisimme ryhmässä tukea lasta lähtötilanteessa kertomaan vanhemmalle tai hakijalleen itse päivästään omin sanoin aikuisten viestimisen lisäksi?