Lounas
Lounasruokailu on Päivän vasupolun tärkeä yhdessäolon hetki. Arjen ruokailutilanteessa lapselle luodaan mahdollisuus ruokailla rauhassa, maistella ja tottua uusiin makuihin sekä saada mahdollisuus makuelämyksiin yhdessä muiden lasten ja henkilöstön kanssa. Varhaiskasvatuksen arjessa voimme edesauttaa lapsen ruokatottumusten lisäksi myös ruokailuun liittyvien taitojen ja tapojen kehittymisessä ravitsemusta unohtamatta.
Kysyimme Instagramin @vaka_oi kehittäjäyhteisössämme vasupolun lounashetkeen liittyviä asioita.
Yleisesti oman ryhmän lounashetkeen tyytyväisiä oli 56% vastaajista, kun puolestaan 44% ilmoitti tyytymättömyytensä.
Pyysimme vastaajia täsmentämään, mihin olivat tyytyväisiä. Vastaajat kertoivat seuraavaa:
lapset syövät ja uskaltavat maistaa
lounashetki on pääsääntöisesti rauhallinen
turvallinen mukava ruokaan suhtautuminen
aikuiset ehtivät syödä samalla lasten kanssa
ilmapiiri on myönteinen ja positiivinen
"pahaa en syö" puhetta ei ilmeneenää
lapsilla on oma hetki tulla rauhassa kuulluksi ruokailussa
pöytäkeskustelut onnistuneita
lapsi saa vaikuttaa ruokamäärään ja juoman valitsemiseen
aikuiset ruokailevat lasten kanssa
ruokapaikkoja mietitään yhdessä
lounas nautitaan pienryhmittäin, taataan ruokarauha
lapset ovat oppineet toimimaan itseohjautuvammin
lapset tietävät käytännöt ja oppivat annostelua
positiivisessa ilmapiirissä harjoitellaan omatoimisuutta
siirtymät sujuvat
perhepäivähoidossa rauha ja kiireettömyys positiivista
porrastus ruokailussa tuo rauhaa
sapere käytäntöön sujuu hyvin
Kysyimme myös ovatko lapset saaneet vaikuttaa ryhmän ruokailukäytäntöihin?
Vastaajista 54% kertoi lasten vaikutusmahdollisuuden toteutuneen, kun puolestaan 46% ryhmiä vaikutusmahdollisuutta ei ole ollut.
Pyysimme myös kuvaamaan missä asioissa lapsen vaikutus ruokailuun näkyy käytännössä. Vastauksissa esiin nousi seuraavaa:
Lapset saavat annostella ja hakea ruoan itse - omatoimisuuteen kannustetaan
Ruokamäärä, juoman valinta, leivän voitelu, maidon kaataminen
Lasten tarpeet huomioidaan, kuten leivän voitelu ja syöminen ennen ruoan ottamista
Lapsia kuunnellaan annostelussa ja käytännön ehdotuksissa esim. useampi leivänvoitelupiste
Sormiruokailu on sallittua
Ruoasta keskustellaan ja sitä saa kyseenalaistaa
Syömiseen tai maistamiseen ei pakoteta
Saa vaikuttaa lisää ottamiseen, laatuun ja määrään
Saa valita ruokailupaikan - istuinpaikan itse
Huolehditaan, että puhutaan yksi kerrallaan, onnistumisista palkitaan pisteillä yhteiseen pottiin
Toiveruoan kyselyt
Päivän ruoan kertominen muille
Ruokailun jälkeen puolapuilla kiipeily
Retkiruoan kivat eväät
Lapset miettivät keinoja metelin pois saamiseksi: valitsivat pöytävastaavan, joka huolehtii, että puhutaan yksi kerrallaan. Onnistumisesta palkitaan pisteillä yhteiseen pottiin
Ruokailussa kuunnellaan lasten toivomaa musiikkia
Varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksissa korostetaan henkilöstön toimintatapoja ja asenteiden ensisijaisuutta lapsen osallisuuden toteutumiseen.
Lapsi tulee ottaa huomioon aktiivisena toimijana ja hänen aloitteensa, näkemyksensä ja mielipiteensä ruoasta ovat arvokkaita ja ne huomioidaan. Aikuinen kannustaa, ohjaa lasta yksilöllisesti tarpeet huomioiden ja toimii esimerkkinä ruokailussa sekä ruokapöytäkeskusteluissa.
Minkälaista keskustelua teidän ruokapöydässä käydään ruoasta, sen mausta, tuoksusta, suutuntumasta, ulkonäöstä, ainesosista tai mistä ruoka tulee?