Lounas

Lounasruokailu on Päivän vasupolun tärkeä yhdessäolon hetki. Arjen ruokailutilanteessa lapselle luodaan mahdollisuus ruokailla rauhassa, maistella ja tottua uusiin makuihin sekä saada mahdollisuus makuelämyksiin yhdessä muiden lasten ja henkilöstön kanssa. Varhaiskasvatuksen arjessa voimme edesauttaa lapsen ruokatottumusten lisäksi myös ruokailuun liittyvien taitojen ja tapojen kehittymisessä ravitsemusta unohtamatta.

Kysyimme Instagramin @vaka_oi kehittäjäyhteisössämme vasupolun lounashetkeen liittyviä asioita.

Yleisesti oman ryhmän lounashetkeen tyytyväisiä oli 56% vastaajista, kun puolestaan 44% ilmoitti tyytymättömyytensä.

Pyysimme vastaajia täsmentämään, mihin olivat tyytyväisiä. Vastaajat kertoivat seuraavaa:

  • lapset syövät ja uskaltavat maistaa

  • lounashetki on pääsääntöisesti rauhallinen

  • turvallinen mukava ruokaan suhtautuminen

  • aikuiset ehtivät syödä samalla lasten kanssa

  • ilmapiiri on myönteinen ja positiivinen

  • "pahaa en syö" puhetta ei ilmeneenää

  • lapsilla on oma hetki tulla rauhassa kuulluksi ruokailussa

  • pöytäkeskustelut onnistuneita

  • lapsi saa vaikuttaa ruokamäärään ja juoman valitsemiseen

  • aikuiset ruokailevat lasten kanssa

  • ruokapaikkoja mietitään yhdessä

  • lounas nautitaan pienryhmittäin, taataan ruokarauha

  • lapset ovat oppineet toimimaan itseohjautuvammin

  • lapset tietävät käytännöt ja oppivat annostelua

  • positiivisessa ilmapiirissä harjoitellaan omatoimisuutta

  • siirtymät sujuvat

  • perhepäivähoidossa rauha ja kiireettömyys positiivista

  • porrastus ruokailussa tuo rauhaa

  • sapere käytäntöön sujuu hyvin


Kysyimme myös ovatko lapset saaneet vaikuttaa ryhmän ruokailukäytäntöihin?

Vastaajista 54% kertoi lasten vaikutusmahdollisuuden toteutuneen, kun puolestaan 46% ryhmiä vaikutusmahdollisuutta ei ole ollut.

Pyysimme myös kuvaamaan missä asioissa lapsen vaikutus ruokailuun näkyy käytännössä. Vastauksissa esiin nousi seuraavaa:

  • Lapset saavat annostella ja hakea ruoan itse - omatoimisuuteen kannustetaan

  • Ruokamäärä, juoman valinta, leivän voitelu, maidon kaataminen

  • Lasten tarpeet huomioidaan, kuten leivän voitelu ja syöminen ennen ruoan ottamista

  • Lapsia kuunnellaan annostelussa ja käytännön ehdotuksissa esim. useampi leivänvoitelupiste

  • Sormiruokailu on sallittua

  • Ruoasta keskustellaan ja sitä saa kyseenalaistaa

  • Syömiseen tai maistamiseen ei pakoteta

  • Saa vaikuttaa lisää ottamiseen, laatuun ja määrään

  • Saa valita ruokailupaikan - istuinpaikan itse

  • Huolehditaan, että puhutaan yksi kerrallaan, onnistumisista palkitaan pisteillä yhteiseen pottiin

  • Toiveruoan kyselyt

  • Päivän ruoan kertominen muille

  • Ruokailun jälkeen puolapuilla kiipeily

  • Retkiruoan kivat eväät

  • Lapset miettivät keinoja metelin pois saamiseksi: valitsivat pöytävastaavan, joka huolehtii, että puhutaan yksi kerrallaan. Onnistumisesta palkitaan pisteillä yhteiseen pottiin

  • Ruokailussa kuunnellaan lasten toivomaa musiikkia


Varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksissa korostetaan henkilöstön toimintatapoja ja asenteiden ensisijaisuutta lapsen osallisuuden toteutumiseen.

Lapsi tulee ottaa huomioon aktiivisena toimijana ja hänen aloitteensa, näkemyksensä ja mielipiteensä ruoasta ovat arvokkaita ja ne huomioidaan. Aikuinen kannustaa, ohjaa lasta yksilöllisesti tarpeet huomioiden ja toimii esimerkkinä ruokailussa sekä ruokapöytäkeskusteluissa.

Minkälaista keskustelua teidän ruokapöydässä käydään ruoasta, sen mausta, tuoksusta, suutuntumasta, ulkonäöstä, ainesosista tai mistä ruoka tulee?