Lounas

Lounasruokailu on Päivän vasupolun tärkeä yhdessäolon hetki. Arjen ruokailutilanteessa lapselle luodaan mahdollisuus ruokailla rauhassa, maistella ja tottua uusiin makuihin sekä saada mahdollisuus makuelämyksiin yhdessä muiden lasten ja henkilöstön kanssa. Varhaiskasvatuksen arjessa voimme edesauttaa lapsen ruokatottumusten lisäksi myös ruokailuun liittyvien taitojen ja tapojen kehittymisessä ravitsemusta unohtamatta.

Kysyimme Instagramin @vaka_oi kehittäjäyhteisössämme vasupolun lounashetkeen liittyviä asioita.

Yleisesti oman ryhmän lounashetkeen tyytyväisiä oli 56% vastaajista, kun puolestaan 44% ilmoitti tyytymättömyytensä.

Pyysimme vastaajia täsmentämään, mihin olivat tyytyväisiä. Vastaajat kertoivat seuraavaa:

lapset syövät ja uskaltavat maistaa

lounashetki on pääsääntöisesti rauhallinen

turvallinen mukava ruokaan suhtautuminen

aikuiset ehtivät syödä samalla lasten kanssa

ilmapiiri on myönteinen ja positiivinen

"pahaa en syö" puhetta ei ilmeneenää

lapsilla on oma hetki tulla rauhassa kuulluksi ruokailussa

pöytäkeskustelut onnistuneita

lapsi saa vaikuttaa ruokamäärään ja juoman valitsemiseen

aikuiset ruokailevat lasten kanssa

ruokapaikkoja mietitään yhdessä

lounas nautitaan pienryhmittäin, taataan ruokarauha

lapset ovat oppineet toimimaan itseohjautuvammin

lapset tietävät käytännöt ja oppivat annostelua

positiivisessa ilmapiirissä harjoitellaan omatoimisuutta

siirtymät sujuvat

perhepäivähoidossa rauha ja kiireettömyys positiivista

porrastus ruokailussa tuo rauhaa

sapere käytäntöön sujuu hyvin


Kysyimme myös ovatko lapset saaneet vaikuttaa ryhmän ruokailukäytäntöihin?

Vastaajista 54% kertoi lasten vaikutusmahdollisuuden toteutuneen, kun puolestaan 46% ryhmiä vaikutusmahdollisuutta ei ole ollut.

Pyysimme myös kuvaamaan missä asioissa lapsen vaikutus ruokailuun näkyy käytännössä. Vastauksissa esiin nousi seuraavaa:

Lapset saavat annostella ja hakea ruoan itse - omatoimisuuteen kannustetaan

Ruokamäärä, juoman valinta, leivän voitelu, maidon kaataminen

Lasten tarpeet huomioidaan, kuten leivän voitelu ja syöminen ennen ruoan ottamista

Lapsia kuunnellaan annostelussa ja käytännön ehdotuksissa esim. useampi leivänvoitelupiste

Sormiruokailu on sallittua

Ruoasta keskustellaan ja sitä saa kyseenalaistaa

Syömiseen tai maistamiseen ei pakoteta

Saa vaikuttaa lisää ottamiseen, laatuun ja määrään

Saa valita ruokailupaikan - istuinpaikan itse

Huolehditaan, että puhutaan yksi kerrallaan, onnistumisista palkitaan pisteillä yhteiseen pottiin

Toiveruoan kyselyt

Päivän ruoan kertominen muille

Ruokailun jälkeen puolapuilla kiipeily

Retkiruoan kivat eväät

Lapset miettivät keinoja metelin pois saamiseksi: valitsivat pöytävastaavan, joka huolehtii, että puhutaan yksi kerrallaan. Onnistumisesta palkitaan pisteillä yhteiseen pottiin

Ruokailussa kuunnellaan lasten toivomaa musiikkia

Varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksissa korostetaan henkilöstön toimintatapoja ja asenteiden ensisijaisuutta lapsen osallisuuden toteutumiseen.

Lapsi tulee ottaa huomioon aktiivisena toimijana ja hänen aloitteensa, näkemyksensä ja mielipiteensä ruoasta ovat arvokkaita ja ne huomioidaan. Aikuinen kannustaa, ohjaa lasta yksilöllisesti tarpeet huomioiden ja toimii esimerkkinä ruokailussa sekä ruokapöytäkeskusteluissa.

Minkälaista keskustelua teidän ruokapöydässä käydään ruoasta, sen mausta, tuoksusta, suutuntumasta, ulkonäöstä, ainesosista tai mistä ruoka tulee?