Satulepo

Vasussa todetaan, että varhaiskasvatuksessa edistetään lasten hyvinvointia antamalla mahdollisuus päivän aikana rauhoittumiseen ja lepoon.

Minkälainen on vasunmukainen lepohetki? On tärkeää, että kehittyvät pienet aivot saavat tauon päivän askareista. Käytäntöjä ja lapsen vaikutusmahdollisuuksia lepohetkeen on kuitenkin hyvä miettiä, että tästä usein lapsen mielestä ikävästäkin päivän polunpolun vaiheesta tuliskin lempparihetki!

Päivän hetken nimellä ja erityisesti sisällöllä on merkitystä.

Kyselimme @vaka_oi kehittäjäyhteisössämme Instagramissa millä nimellä hetkeä kutsutaan.

Tässä vastaukset:

Satuhetki

Lepohetki

Nukkariaika

Huilaamo

Korvalepo

Nukkari

Vilan

Vilostund

Rentola

Päivälepo

Leppari

Päiväunet (1-2v)

Leppariaika

Tähtihetki

Lapsen sanoin: nukutaan, kun itse luettelevat päiväjärjestystä


Kysyimme myös, kuinka tyytyväisiä seuraajiemme tiimeissä ollaan ryhmän lepokäytäntöihin. Vastauksissa esiintyvät kaikki ikäryhmät erottelematta niitä toisistaan.

68% vastaajista ovat tyytyväisiä lepohetkiin, kun 32% vastaa olevansa tyytymätön tähän päivän vasupolun vaiheeseen.

Pyysimme tarkennusta mihin tiimeissä ollaan erityisen tyytyväisiä ja saimme seuraavat vastaukset:

kaikki saavat nukkua

isommille satuhetki, sen jälkeen hetkeksi lepäämään

lapsen yksilöllisyyden huomiointi esim. silittely, unilelu, sängyn sijainti, äänimaailma

jokainen saa levätä tarvitsemallaan tavalla

rauhallinen, turvallinen ja hiljainen lepohetki

lapsille halutessaan aikuisen läsnäoloa, silityksiä ja tukea nukahtamiseen

lepola lepääjille ja nukkari nukkujille, kaikkien tarpeet huomioidaan näin

unihiekkaa valoprojektori pyörii luoden kattokuviointeja lepohetkelle

sadut ja lukeminen

1-5v. tekevät yhteistyötä; nukkujat, lepääjät,sadunkuuntelijat

siirtymässä levolle jokaisen lapsen kohtaaminen: kehukone, hieronta, silittely

kiireetön satuhieronta

lepohetki on osa kokopäiväpedagogiikkaa, ei erillinen osa päivästä

lapsen ja perheen tarpeen toteuttamisen mahdollisuus

ei ole pakko nukkua, saa myös leikkiä

leporauha


Kysyimme yhteisöltämme myös ovatko lapset saaneet vaikuttaa ryhmän lepokäytäntöihin?

48% kertoo, että lapset ovat saaneet vaikuttaa lepokäytäntöihin ja 52% puolestaan vastaa että lapsilla ei ole ollut vaikutusmahdollisuutta.

Halusimme kuulla lisäksi, missä asioissa lapsen vaikutus lepohetkeen näkyy käytännössä.

Tässä koontia vastauksista:

sänkyvalinta (ylä- vai alapeti), unikaveri, lepovaatetus, sadun valitseminen

haluaako olla makuullaan, istuallaan kuuntelemassa

saa valita oman kirjan itsenäiseen katselemiseen omaan sänkyyn

oma unilelu tai -rätti

saa valita riisuuko vaatteita eli mitä vaatetusta päällä

jatkokirjasta, jota aikuinen lukee, äänestetään

mieluisan paikan valinta lepopatjalle; kaverin viereen tai omaan rauhaan

ei nukkumispakkoa

musiikin kuuntelu

kuunnellaan lapsia ja vanhempia, ei kuitenkaan joka päivä vaihdeta lepomuotoa

haluaako silitystä

rauhallisena leikki/toimintahetkenä aikuisen kanssa tai yhden/kahden kaverin kanssa

tilan valaisukseen pimeä vs. hämärä

jos ei nuku niin tekemiseen

Tässä vielä seuraajamme ilahduttava kommentti ryhmänsä Tähtihetkestä:

"Meidän tiimi tarttui lepohetkeen juuri sen vuoksi, koska siitä tuli eniten valituksia. Jo positiivinen uusi nimi muuttaa siihen suhtautumista. AIkuinen lanseerasi hetken kertomalla sen tarkoituksen: oma hetki, jolloin kerätään voimia iltapäivän leikkeihin ja kotiin. Tärkeää on, että lapset ymmärtävättarkoituksen. Aluksi on aina rentoutus ja jokaisen lapsen yksilöllinen huomiointi: pallot, telat, silittelyt, äänimaailmat jne. Lepohetki meillä on aikuisen tärkeä työtehtävä. Aikuinen lukee koko 45 min. Tilassa on tähtiprojektori, joten rauhoittua voi tähtitaivasta katsellen. Kaikki luetut kirjat löytyvät kuvina tilassa viirinauhasta. Tähtihetkestä on tullut lasten mielestä paras hetki. Lapset ovat 5-6v. Ihanaa, että tartutte näihin aiheisiin"

Tehkää tekin tiimissänne lepohetkestä paras hetki!